سئو تکنیکال پیشرفته از Schema Markup تا Canonical Tags!

html در سئو: ۱۵ تگ مهم HTML که باید بشناسید سفینه

استفاده هم‌زمان از حروف کوچک در URLها و تگ کنونیکال باعث حفظ یک‌پارچگی و جلوگیری از بروز مشکل محتوای تکراری از نظر موتورهای جستجو می‌شود. تگ کنونیکال باعث جلوگیری از بروز مشکل محتوای تکراری (Duplicate Content) در سئو شده و منجر به ایندکس شدن نسخه اصلی از صفحات مشابه می‌شود. با رعایت چک‌لیست سئو تکنیکال، می‌تونی مطمئن بشی که سایتت از نظر فنی برای گوگل و کاربران بهینه شده و آماده رقابت در سال 2024 هست. به یاد داشته باش که سئو تکنیکال یه فرآیند پیوسته‌ست و باید همیشه به‌روزرسانی‌ها و تغییرات جدید رو دنبال کنی. با تلاش و پشتکار، قطعاً می‌تونی جایگاه سایتت رو در نتایج جستجو ارتقا بدی و به موفقیت برسی.

اکنون اسکیما به سایت شما اضافه شده و بعد از هر بازدید، تگ HTML مربوط به آن فعال می‌شود. در مرحله بعد، وارد CMS خود می شوید (و یا اگر  از CMS استفاده نمی کنید، کد منبع یا source code) و اسنیپت ها موردنظر را در نقاط مناسب اضافه کنید. در واقع این نوع نشانه گذری به SERP گفته است که برنامه ای از رویدادهای آینده هتل را نمایش دهد. این مقاله انواع مختلف رمزگذاری طرحواره و تمام تفاوت های ظریف اجرای داده های ساخت یافته را بررسی می کند. از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین برای ارتباط با کارفرمایان و معرفی خدمات خود استفاده کنید. تولید محتوای ارزشمند و قابل اشتراک‌گذاری که باعث جذب بک ‌لینک‌های طبیعی شود.

با استفاده از نقشه سایت می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا تمام صفحات وب‌سایت شما را پیدا و ایندکس کنند. سئو داخلی به بهینه‌سازی محتوای صفحات وب‌سایت شما برای جذب کاربران و موتورهای جستجو می‌پردازد. کلمات کلیدی، عناوین، توضیحات متا، تصاویر، لینک‌های داخلی و ساختار محتوا از جمله عناصری هستند که در سئو داخلی باید به آنها توجه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو داخلی و چک لیست آن پیج سئو 2024 کلیک کنید. داده‌های ساختار یافته (Schema Markup) به گوگل کمک می‌کنند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کند و آن را به شکل ویژه‌ای در نتایج جستجو نمایش دهد. این مورد از تکنیک های سئو می‌تواند باعث افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت شود.

به این معنی که مطالب خود را در دسته‌های اصلی و فرعی قرار دهید و برای صفحاتی که لازم است آرشیو منظمی ایجاد کنید. کاری کنید که وقتی کاربر به سایت شما مراجعه می‌کند، بتواند مطالب را به راحتی پیدا کند. با دسته‌بندی مشخص مطالب سایت می‌توانید گردش کاربر در سایت و میزان ماندگاری او را در صفحات افزایش دهید. هزینه رسیدن به صفحه اول گوگل بستگی به عوامل مختلفی مانند رقابت در کلمات کلیدی، وضعیت فعلی سایت شما و نوع خدمات سئو دارد. این هزینه می‌تواند از چند میلیون تومان برای خدمات پایه تا ده‌ها میلیون تومان برای کمپین‌های پیچیده‌تر و رقابتی‌تر متغیر باشد.

یکی از وظایف موتور جستجو شناسایی چگونگی مرتبط بودن صفحه به پرس و جوی (query) کاربر است. داده ساختار یافته (Structured data) می‌تواند به موتور جستجو کمک کند به این دلیل که به صراحت می‌گوید چه نوع داده‌ای موجود است؛ بنابراین برای موتورهای جستجو مقایسه کردن صفحات را با هم آسان‌تر می‌کند. اسکیما مارک‌آپ می‌تواند به شما کمک کند که رفتار بصری بیشتری در صفحه نتایج جستجو کسب کنید؛ به عنوان مثال نشان دادن ستاره‌های کوچک برای آیتم‌های بررسی. معمولا موتورهای جستجو برخی داده‌های موجود در سایت را به‌راحتی تشخیص نمی‌دهند. به همین خاطر برای اینکه یک موتور جستجو درک کند که یک رویداد مربوط به چه زمانی است، سئوکاران از نشانه‎گذاری Event برای نمایش رویداد موردنظر استفاده می‌کنند.

و نکته اخر اینکه اگر تگ کنونیکال را با HTML تعریف کردید مجددا آنرا در HTTP HEADER آدرس قرار ندهید. می‌توانید یکی از این آدرس‌ها را به عنوان آدرس اصلی انتخاب کنید و دو آدرس دیگر را به نسخه اصلی ریدایرکت کنید. البته در سایت‌های وردپرسی روش‌های ساده تری برای پیاده سازی تگ کنونیکال وجود دارد که به آن می‌پردازیم. من در این محتوا ۱۵ تگ مهم و تاثیرگذار html در سئو را به شما معرفی می‌کنم. صفحات یتیم صفحاتی هستن که هیچ لینکی از هیچ جای دیگه سایت بهشون داده نشده.

این صفحات ممکنه توسط گوگل ایندکس نشن و به همین خاطر ترافیکی هم دریافت نمی‌کنن. بهتره با استفاده از لینک‌های داخلی، این صفحات رو به شبکه صفحات سایتت وصل کنی. محتوای کم‌ارزش یعنی صفحاتی که یا خیلی کوتاهن یا اطلاعات خاص و ارزشمندی ارائه نمی‌دن. چطوری ازش استفاده کنیم؟ خیلی از قالب‌ها و سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس به‌صورت پیش‌فرض قابلیت اضافه کردن Breadcrumbs رو دارن. با فعال کردن این قابلیت، یه نوار کوچیک بالای هر صفحه نمایش داده می‌شه که مسیر کاربر رو نشون می‌ده. فرض کن داری تو یه جنگل قدم می‌زنی و نمی‌خوای گم بشی؛ خب چیکار می‌کنی؟ یه سری ردپا از خودت به جا می‌ذاری تا اگه لازم شد، برگردی به مسیر اصلی.

پس باید اطمینان حاصل کنید که نقشه سایت شما مرتبا آپدیت می‌شود و صفحات تکراری را در نقشه سایت لیست نکردید. استفاده از این روش مخصوصا در سایت‌های بزرگ آسان است اما نسبت به قرار دادن تگ کنونیکال در html صفحه سیگنال ضعیف‌تری برای تعیین آدرس کنونیکال برای گوگل است. شما با استفاده از متا hreflang به موتورهای جستجو کمک می‌کنید که زبان یا زبان‌های صفحات سایت شما را به درستی تشخیص دهند. با کمک این عناصر می‌توانید داده‌های ساختاریافته structured data را در صفحه پیاده‌سازی کنید تا محتوای شما با ریچ اسنیپت‌ها rich snippet در صفحه نتایج گوگل به نمایش دربیاید. تگ‌های html کدهایی از این زبان نشانه‌گذاری هستند که در سئو تکنیکال و به طور مشخص در برنامه نویسی برای سئو کاربرد دارند.

در چنین مواردی، توصیه می شود آنها را فعال کنید، زیرا موتورهای جستجو ممکن است در آینده از آنها پشتیبانی کنند و شما ممکن است از آنها بهره مند شوید زیرا قبلاً یک پیاده سازی دارید. یک وب‌سایت یا وبلاگ ایجاد کنید و استراتژی‌های سئو را روی آن پیاده‌سازی کنید. استفاده از structured data محدودیت ندارد و به سئو سایت آسیب نخواهد زد. به این نکته توجه کنید که هر صفحه باید structured data متناسب با خود داشته باشد. علاوه بر این می‌توان هر عنصر نشانه‌گذاری دیگری که اضافه شده را بررسی کرد.

در این مقاله، به بررسی سئو سایت نکات طلایی در تکنیک‌های سئو خواهیم پرداخت که می‌توانند شما را در مسیر مدیریت سئو رسیدن به صفحه اول گوگل و کسب جایگاه برتر یاری کنند. دانستن این تکنیک‌ها به ویژه برای متخصصان بهینه سازی سایت در فرآیند خدمات سئو ضروری است. شاید وجود featured snippets برای کاربران معمولی و جستجو کنندگان در گوگل یک مزیت باشد به این علت که پاسخ خود را در همان نتایج جستجو می‌گیرند، اما دارندگان سایت هیچ سودی از این موضوع نمی‌برند. اما معمولا وقتی صحبت از Rich snippets یا Rich Results می‌شود منظور همان قطعات بیشتری هستند که در صفحه نتایج جستجو برای یک وبسایت به نمایش در می‌آیند. استفاده از کدهای اسکیما مارک‌آپ باعث می‌شود در نتایج جستجو یا SERP به صورت متمایز از رقبایمان نمایش داده شویم. حتما تا به حال شده است در صفحات سایتتان محتوای عالی و متفاوت تولید کنید و دوست داشته باشید گوگل به صورت کامل محتوای صفحه شما را درک کند.

اگه سایتت از HTTPS استفاده نکنه، گوگل و کاربرها به سایتت اعتماد نمی‌کنن. HTTPS یه پروتکل امنه که ارتباط بین کاربر و سرور رو رمزنگاری می‌کنه و اطلاعات حساس مثل اطلاعات کارت اعتباری رو محافظت می‌کنه. صفحات یتیم یا Orphan Pages به صفحاتی گفته می‌شه که هیچ لینکی از هیچ جای سایت به اون‌ها وجود نداره. یعنی یه صفحه‌ای تو سایتت هست که نه توی منوها، نه توی محتواهای دیگه‌، و نه هیچ‌جای دیگه‌ای بهش لینک ندادی. نقشه سایت چیه؟ نقشه سایت XML یه فایل ساده‌ست که تمام صفحات سایتت رو لیست کرده و گوگل از روی این فایل، همه جاهای مهم رو پیدا می‌کنه. نقشه سایت XML مثل یه نقشه گنجه که به گوگل میگه دقیقاً چه جاهایی از سایتت رو باید بگرده.

فرض کن کلی محتوای خفن روی سایتت داری، اما گوگل اصلاً اون صفحات رو نمی‌بینه! ایندکس شدن صفحات یعنی گوگل صفحات سایتت رو شناسایی کرده و اون‌ها رو در دیتابیس خودش ثبت کرده. اگه صفحاتت ایندکس نشده باشن، حتی اگه بهترین محتوا رو هم نوشته باشی، هیچ‌کس نمی‌تونه اون‌ها رو توی نتایج جستجو ببینه. این اسکیما برای معرفی مقالات، اخبار و پست‌های وبلاگ استفاده می‌شود که درک موضوع و محتوای این مقالات را برای موتورهای جستجو آسان می‌کند. نیز در کنار نتایج، نمایش داده می‌شوند که این اطلاعات بیشتر، در واقع همان اسکیما گوگل هستند.

یکی از بخش‌های اساسی سئو که بسیاری از سایت‌ها آن را نادیده می‌گیرند، سئو تکنیکال (Technical SEO) است. به این نشانه‌ها اسکیما گفته می‌شود؛ به همین منظور اسکیما مارکاپ در سئو یکی از فرایندهای مؤثر در افزایش رتبه سایت به حساب می‌آید. اسکیما مارکاپ در مشاوره دیجیتال مارکتینگ به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در بهبود سئو، بهینه سازی نرخ تبدیل و شناخته شدن بهتر سایت توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شود. سرعت لود شدن صفحات سایت یکی از معیارهای مهم رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها از نظر گوگل است. بهینه‌سازی سرعت سایت یکی از نکات سئو تکنیکال است که بیشتر به زیرساخت وب‌سایت شما مرتبط است.

این منو مانند یک نقشه خلاصه از صفحاتی است که به دنبال هم می‌آیند و موتور جستجوی گوگل نیز به آن علاقه دارد. سئو تکنیکال یا سئو فنی، از مهمترین بخش های خدمات سئو سایت و اساسی‌ترین بخش سئو برای بهبود عملکرد سایت در موتورهای جستجو است. این حوزه به بهبود ساختار و عملکرد فنی سایت می‌پردازد تا موتورهای جستجو بتوانند به بهترین شکل ممکن اطلاعات را فهم و شناسایی کنند. به عبارت دیگه، تکنیکال سئو توسعه‌ای است که به سایت کمک می‌کند تا بهینه‌ترین شکل ممکن برای موتورهای جستجو باشد. از جمله اهداف این حوزه می‌توان به قابلیت شناسایی صفحات سایت، ایندکس‌شدن سریع‌تر توسط موتورهای جستجو و افزایش رتبه در نتایج جستجو اشاره کرد.

رنک مث هم مانند وردپرس تگ کنونیکال را برای همه صفحات اضافه کرده و آدرس خود صفحه را در تگ کنونیکال قرار می‌دهد. اگر قصد تغییر تگ کنونیکال یک صفحه با افزونه سئوی رنک مث را دارید طبق آموزش زیر باید از نوار کناری به سربرگ پیشرفته بروید و در پایین صفحه در فیلد canonical آدرس کنونیکال مد نظرتان را وارد کنید. این متا تگ محتوای لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید را به شکل بهینه‌ای نمایش می‌دهد. متا تگ کرکرتر ست یا به اختصار Charset یک تگ html یا کدگذاری برای نمایش درست کارکترهای متن است. این تگ به مرورگرها می‌گوید که محتوای متنی صفحات سایت شما با چه کاراکترهایی ارائه شده است. اگر شما توضیح متا را برای محتوای خود ننویسید، گوگل یا موتور جستجو بخشی از محتوای شما را به انتخاب خودش به عنوان متا انتخاب و درج می‌کند.

به این دلیل که این سایتها نحوه نتایج متفاوتی با سایر رقبا نشان می‌دهند و بنابراین شانس کلیک شدن بر روی وبسایت افزایش می‌یابد. اما طبق Searchmetrics تنها 0.3 از وبسایتها از  Schema Markup استفاده می‌کنند. زمانی که با استفاده از اسکیما، سایتتان را نشانه‌گذاری می‌کنید، مثل این است که به موتورهای جستجو آدرس می‌دهید تا بتوانند سایتتان را پیدا کنند. زیرا به کمک این نشانه‌ها موتور جستجو کلمات کلیدی‌تان را راحت‌تر تشخیص می‌دهند و نتایج بهتری را در صفحه نتایج جستجو در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اسکیما با افزایش ریچ اسنیپتِ محتوایتان، کمک می‌کند نسبت به رقبایی که رتبه بالاتری از سایت شما دارند، نرخ کلیک (CTR) بالاتری به دست آورید.

این نقشه کمک می‌کنه گوگل تمام صفحات مهم سایتت رو پیدا کنه و راحت‌تر اونا رو ایندکس کنه. بدون نقشه سایت، گوگل ممکنه صفحات مهم رو نادیده بگیره یا کلاً فراموش کنه که بعضی از اون‌ها رو ایندکس کنه. اگه سایتت مشکل خزش یا ایندکس شدن داشته باشه، ممکنه صفحاتت تو نتایج جستجو ظاهر نشن و این یعنی کاهش بازدید و ترافیک. کمی پایین‌تر نیز مثال‌های مختلفی از به‌کارگیری این اسکیما نمایش داده شده است که می‌توانید ببینید چگونه می‌توانید از کدهای این اسکیما استفاده کنید. شما در این سایت می‌توانید تگ اسکیمای موردنظر خود را پیدا کنید و ببینید که چگونه می‌توانید از آن در سایت خود استفاده کنید. در این سایت برای هر تگ اسکیما و هریک از موارد قابل استفاده، توضیحات و مشخصات کامل آن بیان شده و چندین مثال هم از نحوه استفاده آن ارائه شده است.

با سازماندهی اطلاعات وب سایت خود به این روش، اطلاعات مهمی را مستقیماً در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهید که می تواند نحوه فهرست بندی و نمایش سایت شما در نتایج جستجو را بهبود بخشد. درست مانند افزودن برچسب به کد HTML اصلی خود، افزودن این اسکریپت JSON-LD به موتورهای جستجو ویژگی های کسب و کار شما را می گوید. با افزایش استفاده از جستجوی صوتی، پیاده‌سازی نشانه‌گذاری اسکما می‌تواند نقش مهمی در اطمینان از ارائه محتوای دقیق به دستیاران صوتی ایفا کند. داده‌های ساختاریافته زمینه‌ای را فراهم می‌آورند که الگوریتم‌های جستجوی صوتی می‌توانند برای ارائه نتایج مرتبط به کاربران به آن وابسته باشند. ساختار درست و منطقی وب‌سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای سایت را به درستی ایندکس کنند.

Robots.txt چیه؟ این فایل یه فایل متنی ساده‌ست که می‌تونی به ربات‌های موتور جستجو بگی کدوم قسمت‌های سایتت رو بررسی کنن و کدوم قسمتا رو نادیده بگیرن. مثلاً ممکنه نخوای گوگل به صفحات تنظیمات حساب کاربری یا صفحات پیش‌نمایش محصولات دسترسی داشته باشه. صدها نوع نشانه گذاری وجود دارد، از فروشگاه های اسباب بازی تا برنامه های زمانبندی پزشکی. وب سایت هایی که از schema markup استفاده می کنند، نسبت به شرکت های بدون مارک در SERP ها بهتر می شوند. یک مطالعه مشخص کرد که وب سایت هایی که نشانه گذاری دارند، در نتایج جست و جو به طور متوسط ​​چهار رتبه بالاتر از وب سایت های بدون نشانه گذاری هستند.

استفاده مؤثر از Schema Markup می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر بهبود سئو و تجربه کاربری سایت شما تأثیر بگذارد. با پیاده‌سازی صحیح داده‌های ساختاری، نه تنها می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا محتوای وبسایت شما را بهتر درک کنند، بلکه می‌توانید نتایج جستجوی غنی و جذاب‌تری برای کاربران ارائه دهید. در این راهنمای جامع، اصول ابتدایی و روش‌های عملی برای شروع با Schema Markup بررسی شد. با دنبال کردن این راهنما و به‌روزرسانی مداوم داده‌های ساختاری، می‌توانید موفقیت وبسایت خود را بهبود بخشید و جایگاه خود را در نتایج جستجو ارتقاء دهید. در دنیای رقابتی بازاریابی دیجیتال، جایی که هر کلیک اهمیت دارد، بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

داده‌های دیگری نیز وجود دارند که اگر با قواعد اسکیما نشانه‌گذاری شده باشند به‌سادگی توسط موتورهای جستجو شناسایی می‌شوند. داده‌هایی مثل نویسنده، عکس‌های سایت، آخرین ویرایش انجام‌شده، رویداد، نمایش محصول، معرفی شخص، عنوان صفحه، تاریخ انتشار، فرمت صفحه و ... موارد بسیارِ دیگری نیز وجود دارند که برای شناخت آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت Schema.org سر بزنید و با کدهای بیشتری هم آشنا شوید. اسکیما دستور پخت برای وب‌سایت‌هایی مفید است که روی آشپزی، پخت و پز یا موضوعات مرتبط با غذا تمرکز می‌کنند. هنگامی که این اسکیما به درستی اجرا شود، می‌تواند به کاربران کمک کند دستورالعمل پخت غذاها را راحت‌تر پیدا کنند و همچنین می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا نتایج جستجوی مرتبط و مفیدتری ارائه دهند. بهبود رتبه سایت در گوگل نیازمند اجرای استراتژی‌های جامع سئو شامل تولید محتوای با کیفیت، بهینه‌سازی داخلی و خارجی سایت و تحلیل داده‌ها است.

علاوه بر این، سئو تکنیکال کمک می‌کنه تجربه کاربری (UX) بهتری داشته باشی؛ یعنی سایتت سریع‌تر بشه و راحت‌تر برای کاربرها قابل دسترس باشه. بردکرامپ (breadcrumb) مسیر و لینک‌های راهنمایی هستند که معمولا در بالای صفحات وب‌سایت قرار داده می‌شوند تا مخاطب بتوانند ببیند در کدام قسمت از سایت قرار دارد. به کمک اسکیما بردکرامپ می‌توانید این لینک‌های مسیر صفحه را در نتایج جستجو نیز نمایش دهید. این کار موقعیت صفحات مهم سایت شما را به کاربر می‌شناساند و از سردرگمی آن‌ها در صفحات وب جلوگیری می‌کند. اگر به کشوری بروید که به زبان آن مسلط نیستید، با توجه به نشانه‌ها مسیر خود را پیدا می‌کنید و نشانه‌هایی که از زبان بدن افراد می‌بینید به درک شما از منظورشان کمک می‌کند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری